Στην πόλη της Κρήτης μίλησε το βράδυ της Παρασκευής 28/6 ο πρόεδρος της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ
Έντεκα προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ για την εναλλακτική διακυβέρνηση για να αποτελέσουν τον άξονα μιας ενδεχόμενης προοδευτικής συνταγματικής αναθεώρησης ανέπτυξε από τα Χανιά ο Αλέξης Τσίπρας σε αντιπαράθεση με την "μνημονιακή μεταπολίτευση", την οποία επιδιώκουν τα μνημονιακά κόμματα, τα οποία ζητούν αλλαγή του Συντάγματος για να φτιάξουν, όπως είπε χαρακτηριστικά, "το νέο αποικιακό σύνταγμα, το σύνταγμα των δανειστών".
"Συζητάνε για αλλαγή του Συντάγματος τα μνημονιακά κόμματα και γιατί στήνουν την μνημονιακή μεταπολίτευση. Γιατί το σημερινό Σύνταγμα που έκαναν κουρέλι δεν τους κάνει. Όχι για να προωθήσουν ώριμες προοδευτικές αλλαγές,αλλά για να φτιάξουν το νέο αποικιακό Σύνταγμα. Το σύνταγμα των δανειστών. Για να στερεώσουν και θεσμικά το έωλο κράτος της έκτακτης ανάγκης που μας έχουν εδώ και τρία χρόνια εγκαθιδρύσει", τόνισε ο πρόεδρος της Κ. Ο. του ΣΥΡΙΖΑ, εξηγώντας ότι "η βαρβαρότητα των μνημονίων πάει χέρι-χέρι με την καταστολή, την αυθαιρεσία, την υπονόμευση δημοκρατικών κατακτήσεων". Ενώ αναφερόμενος στην δικομματική κυβέρνηση την ονόμασε "συγκυβέρνηση της παράγκας, η συγκυβέρνηση του δικομματικού καρτέλ που μας έριξε στα βράχια, επιδιώκει και μια δημοκρατία της παράγκας, μια δημοκρατία των καρτέλ της οικονομικής εξουσίας".
Έτσι, ο Αλέξης Τσίπρας κάλεσε τον λαό να στηρίξει "μια μεγάλη προοδευτική αλλαγή στο τόπο" και δεσμεύτηκε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ είναι η δύναμη που "όχι μόνο θα σταματήσει τη καταστροφή, όχι μόνο για να ανορθώσει την οικονομία και τη παραγωγική βάση που καταρρέει, αλλά και για να προχωρήσει στην ανατροπή του φαύλου καθεστώτος που μας οδήγησε στη κρίση".
Ο πρόεδρος της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ ανέπτυξε το τρίπτυχο των αξιακών αρχών για την εναλλακτική διακυβέρνηση, που εντοπίζεται στην εμβάθυνση της δημοκρατίας, την εδραίωση της λαϊκής κυριαρχίας και στο οριστικό τέλος από την εξάρτηση από ξένα και εξωθεσμικά κέντρα.
Σε αυτό το σημείο ο Αλ. Τσίπρας συνόψισε τα 11 σημεία της εναλλακτικής διακυβέρνησης στα εξής:
1. Η εισαγωγή και συνταγματική καθιέρωση των θεσμών της λαϊκής νομοθετικής πρωτοβουλίας, της λαϊκής αρνησικυρίας και των δημοψηφισμάτων με πρωτοβουλία των πολιτών.
Οι πολίτες θα έχουν τη δυνατότητα με έναν ορισμένο αριθμό υπογραφών να καταθέτουν σχέδια νόμου στην κρίση της Βουλής, να αποπέμπουν νόμους, να επιβάλουν δημοψηφίσματα για κρίσιμα κοινωνικά ζητήματα.
2. Η αποφασιστική ενδυνάμωση του Κοινοβουλίου ως νομοθετικού και ελεγκτικού θεσμού της εκτελεστικής εξουσίας.
- Με τη δραστική μείωση της χρήσης διαδικασίας του κατ' επείγοντος.
- Με τη δυνατότητα υποβολής νομοσχεδίων και προτάσεων Νόμου από αριθμό βουλευτών, με δεσμευτική χρονική διαδικασία για τη συζήτησή τους.
- Με δικαίωμα πρότασης των βουλευτών για διεξαγωγή δημοψηφίσματος για ψηφισμένο νομοσχέδιο που ρυθμίζει σοβαρό κοινωνικό ζήτημα.
- Με διασφάλιση δυνατότητας σύστασης εξεταστικής επιτροπής από μικρότερο αριθμό βουλευτών.
- Με δυνατότητα πρόσβασης του βουλευτή σε κάθε κρατικό έγγραφο.
3. Η αποφασιστική ενδυνάμωση της διαφάνειας στη διοίκηση του κράτους και της δυνατότητα ελέγχου των αποφάσεων από όλους τους πολίτες χωρίς μεσολαβητές και μεσολαβήσεις.
Τέρμα η αδιαφάνεια, τέρμα οι αποφάσεις στο παρασκήνιο. Όλα στο φως. Όλα όσα αφορούν κρατικές αποφάσεις, έγγραφα ή πληροφορίες σχετικές με τη δημόσια διοίκηση σε γνώση των πολιτών
4. Η καθιέρωση της απλής αναλογικής ως πάγιο εκλογικό σύστημα διεξαγωγής όλων των εκλογικών αναμετρήσεων σε Βουλή, Ευρωβουλή και Αυτοδιοίκηση.
Με τη διαμόρφωση ισόρροπων πληθυσμιακά εκλογικών περιφερειών, με τη κατάργηση των μονοεδρικών-δυεδρικών, αλλά και των μεγάλων εκλογικών περιφερειών.
- Κατάργηση των βουλευτών Επικρατείας.
- Κατάργηση των εκλογικών ορίων. Αλλά και τη δυνατότητα στους εκλογείς να ανακαλέσουν τους αιρετούς τους αν προκύψει σοβαρός λόγος. Με δυο λόγια κάθε ψήφος ίδια ισχύς και κανένας έξω από τον έλεγχο του λαού. Κανένας χωρίς λογοδοσία των πεπραγμένων του στο λαό.
5. Η καθιέρωση ανώτατου ορίου συνολικής βουλευτικής θητείας, η υπέρβαση του οποίου θα συνεπάγεται αυτοδίκαια κώλυμα εκλογιμότητας.
Κατάργηση των βουλευτικών προνομίων στη σύνταξη και στην αποζημίωση για συμμετοχή σε επιτροπές, γιατί ο βουλευτής δε θα είναι επάγγελμα, δε θα είναι προνόμιο, αλλά λειτούργημα από το λαό για το λαό.
6. Οριστική κατάργηση του άθλιου νόμου περί ευθύνης υπουργών.
- Δραστικός περιορισμός χρήσης της βουλευτικής ασυλίας, μόνον σε περιπτώσεις πολιτικών διώξεων.
- Τα ποινικά αδικήματα υπουργών δεν θα έχουν πια χρόνο παραγραφής. Θα μπορούν να διερευνηθούν οποτεδήποτε προκύψουν αποδεικτικά στοιχεία.
Στην περίπτωση που η Δικαιοσύνη διερευνά ποινικές υποθέσεις στις οποίες εμπλέκονται Υπουργοί, δεν θα αποστέλλεται ο φάκελος στη Βουλή, ώστε αυτή να αποφασίσει την πορεία της υπόθεσης, αλλά θα συνεχίζει κανονικά το έργο της και θα απαγγέλλει κατηγορίες, εφόσον θεμελιώνει ανάλογη άποψη.
7. Ριζική αλλαγή του νόμου περί χρηματοδότησης των κομμάτων, με γνώμονα την απόλυτη διαφάνεια των οικονομικών τους και την διαφύλαξή τους ως θεσμών της κοινωνίας και όχι ως γραφειοκρατιών με ίδια συμφέροντα. Το κράτος δε θα χρηματοδοτεί τα κόμματα αλλά θα αποζημιώνει μέρος των αποδεδειγμένων δαπανών τους. Δεν θέλουμε κόμματα κρατικοδίαιτα. Θέλουμε κόμματα που να λειτουργούν με κανόνες δημοκρατίας και διαφάνειας.
Γι' αυτό και πρέπει να τελειώσει αυτό το πανηγύρι διασπάθισης δημόσιου χρήματος διάμεσο τραπεζικού δανεισμού με υποθήκευση των μελλοντικών κρατικών χρηματοδοτήσεων.
8. Η ριζική αλλαγή της αρχιτεκτονικής της δημόσιας διοίκησης.
Τρία επίπεδα: Κεντρικό Κράτος – Περιφέρειες – Δήμοι, με σαφώς προσδιορισμένες αρμοδιότητες και οικονομικά μέσα.
Κατάργηση του Καλλικράτη.
Καθιέρωση δυνατότητας τοπικών δημοψηφισμάτων και τη θεσμοθέτηση λαϊκών συνελεύσεων για κρίσιμα τοπικά ζητήματα με δεσμευτικό για τις αρχές χαρακτήρα.
Καθιέρωση της ανακλητότητας για όλους τους αιρετούς, κατόπιν αιτήματος του οικείου εκλογικού σώματος.
9. Η εμβάθυνση της διάκρισης μεταξύ δικαστικής και εκτελεστικής εξουσίας.
Ο Πρόεδρος και Αντιπρόεδρος του ΣτΕ, του Αρείου Πάγου και του Ελεγκτικού Συνεδρίου θα εκλέγονται από Ειδικό Εκλεκτορικό Σώμα, με συμμετοχή της Ολομέλειας του αντίστοιχου δικαστηρίου, των Προεδρείων των Δικηγορικών Συλλόγων και των Καθηγητών Δημοσίου και Ιδιωτικού Δικαίου των δημόσιων ΑΕΙ της χώρας.
10. Η ίδρυση της Αρχής Εγγύησης της δημόσιας Περιουσίας – Υπηρεσιών. Η συνταγματική απαγόρευση της ιδιωτικοποίησης του Νερού, του Ηλεκτρισμού και της ιδιωτικής εκμετάλλευσης των κοινόχρηστων, κοινόκτητων και κοινών αγαθών.
Τα άρθρα 16 και 24 του ισχύοντος Συντάγματος θωρακίζονται ακόμη περισσότερο απέναντι στις βλέψεις των ιδιωτικοποιήσεων.
Ορίζεται ότι οι κρατικές δαπάνες για υγεία, παιδεία, κατοικία εξαιρούνται από τον υπολογισμό των δημοσιονομικών ελλειμμάτων. Και το κράτος παρέχει δωρεάν υπηρεσίες παιδείας, υγείας και περίθαλψης σε όλους ανεξαιρέτως τους κατοίκους της χώρας.
11. Η δημιουργία ενός σύγχρονου και δημοκρατικού τοπίου για την επικοινωνία και τα ΜΜΕ στην Ελλάδα με την ΕΡΤ ανοικτή.
Με την προϋποθεση ότι θα εφαρμοστούν οι 11 προτάσεις, ο Αλέξης Τσίπρας άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο για άμεση εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας, η οποία θα μπορούσε να πάρει χαρακτήρα ενός θεσμού ενταγμένου σε μια «αμεσο-δημοκρατική» δομή παραγωγής αποφάσεων και υπ' αυτήν την έννοια αποτελεί μια πρόταση, μια σκέψη που εντάσσεται στο προβληματισμό και στη στρατηγική μας για τις αναγκαίες αλλαγές στο πολιτικό σύστημα και τους θεσμούς του.
Αποσπάσματα της ομιλίας του Προέδρου της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ, Αλέξη Τσίπρα, στην ανοιχτή συγκέντρωση για την παρουσίαση των θέσεών του για την εναλλακτική πρόταση διακυβέρνησης και τις προτάσεις του για το πολιτικό σύστημα, στα Χανιά
Είναι κοινή διαπίστωση ότι η βαρβαρότητα των μνημονίων πάει χέρι-χέρι με την καταστολή, την αυθαιρεσία, την υπονόμευση δημοκρατικών κατακτήσεων. Η βαναυσότητα της βίαιης καταστροφής εκατομμυρίων ανθρώπων δεν μπορεί να ανεχτεί ούτε ανθρώπινα δικαιώματα, ούτε θεσμούς προστασίας του πολίτη και των ελευθεριών του.
Η συγκυβέρνηση της παράγκας, η συγκυβέρνηση του δικομματικού καρτέλ που μας έριξε στα βράχια, επιδιώκει και μια δημοκρατία της παράγκας, μια δημοκρατία των καρτέλ της οικονομικής εξουσίας.
Ο στόχος τους μια Ελλάδα παραδομένη στα μεγάλα συμφέροντα, με φτηνούς εργαζόμενους και εκμηδενισμένα εργασιακά δικαιώματα, απαιτεί πολιτικό ολοκληρωτισμό.
Μια χώρα χωρίς εθνική ανεξαρτησία και κυριαρχία, που η κυβέρνησή της δεν θα είναι σε θέση ούτε τον ΦΠΑ στην εστίαση να μειώσει αν δε πάρει την άδεια των δανειστών. Που ο πρωθυπουργός της θα έχει λιγότερες αρμοδιότητες από αυτές του δημάρχου των πόλεων των ομόσπονδων κρατιδίων της Γερμανίας. Που δεν θα μπορεί ούτε εκλογές να προκηρύξει αν δεν το συμφωνήσει με τη γερμανίδα καγκελάριο.
Να, λοιπόν, γιατί συζητάνε για αλλαγή του Συντάγματος τα μνημονιακά κόμματα και γιατί στήνουν την μνημονιακή μεταπολίτευση. Γιατί το σημερινό Σύνταγμα που έκαναν κουρέλι δεν τους κάνει. Όχι για να προωθήσουν ώριμες προοδευτικές αλλαγές,αλλά για να φτιάξουν το νέο αποικιακό Σύνταγμα. Το σύνταγμα των δανειστών. Για να στερεώσουν και θεσμικά το έωλο κράτος της έκτακτης ανάγκης που μας έχουν εδώ και τρία χρόνια εγκαθιδρύσει.
Απέναντι σε αυτή τη Συνταγματική αντεπανάσταση εμείς όχι μόνο δεν θα κάτσουμε με σταυρωμένα τα χέρια, όχι μόνο δεν θα υπερασπιστούμε με αμυντικό τρόπο το υπάρχον, αλλά περνάμε στην αντεπίθεση.
Καλούμε το λαό να στηρίξει μια μεγάλη προοδευτική αλλαγή στο τόπο. Να στηρίξει τον ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ όχι μόνο για να σταματήσουμε τη καταστροφή, όχι μόνο για να ανορθώσουμε την οικονομία και τη παραγωγική βάση που καταρρέει, αλλά και για να προχωρήσουμε στην ανατροπή του φαύλου καθεστώτος που μας οδήγησε στη κρίση.
•Για να υπερασπιστούμε και να βαθύνουμε τη δημοκρατία.
•Για να εδραιώσουμε τη λαϊκή κυριαρχία, με τη συμμετοχή των πολιτών στη διαμόρφωση και υλοποίηση όλων των κρατικών επιλογών σε όλες τις βαθμίδες της διοίκησης.
•Για να βάλουμε τέλος στην εξάρτηση από ξένα και εξωθεσμικά κέντρα, επαναφέροντας την εξουσία εκεί από όπου πηγάζει: στο λαό.
Από αυτό το τρίπτυχο ξεκινάνε οι βασικές αρχές των αλλαγών στο πολιτικό σύστημα που φέρνουμε σήμερα σε διαβούλευση με τους πολίτες της χώρας.
Στην κατάσταση που βρίσκεται η χώρα, εθελοτυφλεί όποιος πιστεύει ότι μπορεί να διορθώσει και να συμμαζέψει την κατάσταση. Εδώ δεν χωράνε διορθώσεις, χρειάζονται τομές. Τομές με το σάπιο και διεφθαρμένο πολιτικό σύστημα του χθες.
Εδώ χρειάζονται γενναίες θεσμικές αλλαγές που με την έγκριση του λαού μας θα μας δώσει τη δυνατότητα όχι να διορθώσουμε, αλλά να ξαναχτίσουμε σε στέρεα θεμέλια τη νέα Ελλάδα. Την Ελλάδα της εθνικής και λαϊκής κυριαρχίας. Την Ελλάδα της αξιοκρατίας. Την Ελλάδα της βαθιάς και άμεσης δημοκρατίας.
Η μεγάλη εκλογική και πολιτική ανατροπή των εκλογών του 2012 ήρθε η ώρα να ολοκληρωθεί με μια μεγάλη και βαθιά αλλαγή των παγιωμένων δομών του πολιτικού συστήματος. Η ανατροπή δεν μπορεί να παραμείνει μόνο εκλογική. Χρειάζεται να επεκταθεί σε ολόκληρο το θεσμικό πολιτικό εποικοδόμημα, επιβάλλοντας σαρωτικές δημοκρατικές αλλαγές στην αρχιτεκτονική και στη λειτουργία του πολιτικού συστήματος.
Αλλαγές στο πολιτικό σύστημα σημαίνει γενναία και ριζοσπαστική θεσμική αλλαγή που θα προστατεύει τη δημόσια σφαίρα και τα δημόσια αγαθά. Θα υπερασπίζει και θα θωρακίζει τα ατομικά και κοινωνικά δικαιώματα.
Μια θεσμική αλλαγή, η οποία αγγίζει τα όρια μιας μεγάλης συνταγματικής αλλαγής και η οποία θα έχει στο επίκεντρό της την εμβάθυνση της πολιτικής και οικονομικής δημοκρατίας, την προστασία του δημοσίου χώρου και των δημοσίων αγαθών, την επέκταση των ατομικών και κοινωνικών δικαιωμάτων, την ενίσχυση των δημοκρατικών θεσμών βάσης.
Η συνταγματική αλλαγή θα είναι για μας όχι μια διαδικασία συνταγματολόγων, πολιτικών και ειδικών, αλλά μια διαδικασία που θα γίνει «από τα κάτω», με τη συμμετοχή, την επικύρωση και τη διαρκή επιβεβαίωση της βούλησης των πολιτών.
Οι κυβερνήσεις της τρόικας απαξίωσαν θεσμούς και αντικατέστησαν το Σύνταγμα με τα μνημόνια και τους εφαρμοστικούς τους νόμους. Εμείς με 11 δέσμες ριζοσπαστικών αλλαγών θέλουμε να φέρουμε πάλι στο προσκήνιο τους πολίτες και την πολιτική.
1. Η εισαγωγή και συνταγματική καθιέρωση των θεσμών της λαϊκής νομοθετικής πρωτοβουλίας, της λαϊκής αρνησικυρίας και των δημοψηφισμάτων με πρωτοβουλία των πολιτών.
Οι πολίτες θα έχουν τη δυνατότητα με έναν ορισμένο αριθμό υπογραφών να καταθέτουν σχέδια νόμου στην κρίση της Βουλής, να αποπέμπουν νόμους, να επιβάλουν δημοψηφίσματα για κρίσιμα κοινωνικά ζητήματα.
2. Η αποφασιστική ενδυνάμωση του Κοινοβουλίου ως νομοθετικού και ελεγκτικού θεσμού της εκτελεστικής εξουσίας.
Με τη δραστική μείωση της χρήσης διαδικασίας του κατ' επείγοντος.
Με τη δυνατότητα υποβολής νομοσχεδίων και προτάσεων Νόμου από αριθμό βουλευτών, με δεσμευτική χρονική διαδικασία για τη συζήτησή τους.
Με δικαίωμα πρότασης των βουλευτών για διεξαγωγή δημοψηφίσματος για ψηφισμένο νομοσχέδιο που ρυθμίζει σοβαρό κοινωνικό ζήτημα.
Με διασφάλιση δυνατότητας σύστασης εξεταστικής επιτροπής από μικρότερο αριθμό βουλευτών.
Με δυνατότητα πρόσβασης του βουλευτή σε κάθε κρατικό έγγραφο.
3. Η αποφασιστική ενδυνάμωση της διαφάνειας στη διοίκηση του κράτους και της δυνατότητα ελέγχου των αποφάσεων από όλους τους πολίτες χωρίς μεσολαβητές και μεσολαβήσεις.
Τέρμα η αδιαφάνεια, τέρμα οι αποφάσεις στο παρασκήνιο. Όλα στο φως. Όλα όσα αφορούν κρατικές αποφάσεις, έγγραφα ή πληροφορίες σχετικές με τη δημόσια διοίκηση σε γνώση των πολιτών
4. Η καθιέρωση της απλής αναλογικής ως πάγιο εκλογικό σύστημα διεξαγωγής όλων των εκλογικών αναμετρήσεων σε Βουλή, Ευρωβουλή και Αυτοδιοίκηση.
Με τη διαμόρφωση ισόρροπων πληθυσμιακά εκλογικών περιφερειών, με τη κατάργηση των μονοεδρικών-δυεδρικών, αλλά και των μεγάλων εκλογικών περιφερειών. Την κατάργηση των βουλευτών Επικρατείας. Την κατάργηση των εκλογικών ορίων. Αλλά και τη δυνατότητα στους εκλογείς να ανακαλέσουν τους αιρετούς τους αν προκύψει σοβαρός λόγος.
Με δυο λόγια κάθε ψήφος ίδια ισχύς και κανένας έξω από τον έλεγχο του λαού. Κανένας χωρίς λογοδοσία των πεπραγμένων του στο λαό.
5. Η καθιέρωση ανώτατου ορίου συνολικής βουλευτικής θητείας, η υπέρβαση του οποίου θα συνεπάγεται αυτοδίκαια κώλυμα εκλογιμότητας. Και η κατάργηση των βουλευτικών προνομίων στη σύνταξη και στην αποζημίωση για συμμετοχή σε επιτροπές.
Ο βουλευτής δε θα είναι επάγγελμα. Δε θα είναι προνόμιο, αλλά λειτούργημα. Από το λαό για το λαό.
6.Τέλος στον άθλιο νόμο περί ευθύνης υπουργών. Τέλος στην ανισότητα απέναντι στο νόμο ανάμεσα στο Βουλευτή και τον απλό πολίτη. Δραστικός περιορισμός χρήσης της βουλευτικής ασυλίας, μόνον σε περιπτώσεις πολιτικών διώξεων.
Τα ποινικά αδικήματα υπουργών δεν θα έχουν πια χρόνο παραγραφής.
Θα μπορούν να διερευνηθούν οποτεδήποτε προκύψουν αποδεικτικά στοιχεία.
Στην περίπτωση που η Δικαιοσύνη διερευνά ποινικές υποθέσεις στις οποίες εμπλέκονται Υπουργοί, δεν θα αποστέλλεται ο φάκελος στη Βουλή, ώστε αυτή να αποφασίσει την πορεία της υπόθεσης, αλλά θα συνεχίζει κανονικά το έργο της και θα απαγγέλλει κατηγορίες, εφόσον θεμελιώνει ανάλογη άποψη.
7. Η ριζική αλλαγή του νόμου περί χρηματοδότησης των κομμάτων, με γνώμονα την απόλυτη διαφάνεια των οικονομικών τους και την διαφύλαξή τους ως θεσμών της κοινωνίας και όχι ως γραφειοκρατιών με ίδια συμφέροντα.
Το κράτος δε θα χρηματοδοτεί τα κόμματα αλλά θα αποζημιώνει μέρος των αποδεδειγμένων δαπανών τους. Δεν θέλουμε κόμματα κρατικοδίαιτα. Θέλουμε κόμματα που να λειτουργούν με κανόνες δημοκρατίας και διαφάνειας.
Γι' αυτό και πρέπει να τελειώσει αυτό το πανηγύρι διασπάθισης δημόσιου χρήματος διάμεσο τραπεζικού δανεισμού με υποθήκευση των μελλοντικών κρατικών χρηματοδοτήσεων.
8. Η ριζική αλλαγή της αρχιτεκτονικής της δημόσιας διοίκησης. Τρία επίπεδα: Κεντρικό Κράτος – Περιφέρειες – Δήμοι, με σαφώς προσδιορισμένες αρμοδιότητες και οικονομικά μέσα.
Η νέα αρχιτεκτονική θα επιχειρήσει μια βαθιά ανακατανομή πόρων και αρμοδιοτήτων προς «τα κάτω».
Όσο περισσότερες εξουσίες, πόροι ή αρμοδιότητες κατευθύνονται προς τις Περιφέρειες και ιδιαίτερα τους Δήμους, τόσο το πολιτικό σύστημα θα γίνεται πιο δημοκρατικό, πιο συμμετοχικό και επιπλέον πιο αποτελεσματικό.
Με την κατάργηση του Καλλικράτη. Με την καθιέρωση δυνατότητας τοπικών δημοψηφισμάτων και τη θεσμοθέτηση λαϊκών συνελεύσεων για κρίσιμα τοπικά ζητήματα με δεσμευτικό για τις αρχές χαρακτήρα. Και με την καθιέρωση της ανακλητότητας για όλους τους αιρετούς, κατόπιν αιτήματος του οικείου εκλογικού σώματος.
9. Η εμβάθυνση της διάκρισης μεταξύ δικαστικής και εκτελεστικής εξουσίας.
Ο Πρόεδρος και Αντιπρόεδρος του ΣτΕ, του Αρείου Πάγου και του Ελεγκτικού Συνεδρίου θα εκλέγονται από Ειδικό Εκλεκτορικό Σώμα, με συμμετοχή της Ολομέλειας του αντίστοιχου δικαστηρίου, των Προεδρείων των Δικηγορικών Συλλόγων και των Καθηγητών Δημοσίου και Ιδιωτικού Δικαίου των δημόσιων ΑΕΙ της χώρας.
10. Η ίδρυση της Αρχής Εγγύησης της δημόσιας Περιουσίας – Υπηρεσιών. Η συνταγματική απαγόρευση της ιδιωτικοποίησης του Νερού, του Ηλεκτρισμού και της ιδιωτικής εκμετάλλευσης των κοινόχρηστων, κοινόκτητων και κοινών αγαθών.
Τα άρθρα 16 και 24 του ισχύοντος Συντάγματος θωρακίζονται ακόμη περισσότερο απέναντι στις βλέψεις των ιδιωτικοποιήσεων.
Ορίζεται ότι οι κρατικές δαπάνες για υγεία, παιδεία, κατοικία εξαιρούνται από τον υπολογισμό των δημοσιονομικών ελλειμμάτων. Και το κράτος παρέχει δωρεάν υπηρεσίες παιδείας, υγείας και περίθαλψης σε όλους ανεξαιρέτως τους κατοίκους της χώρας.
10. Η δημιουργία ενός σύγχρονου και δημοκρατικού τοπίου για την επικοινωνία και τα ΜΜΕ στην Ελλάδα.
Στόχοι μας:
Η ίση πρόσβαση όλων σε όλες τις διαθέσιμες πηγές πληροφόρησης. Η κατοχύρωση του δικαιώματος δίκαιης και ισότιμης μεταχείρισης των πολιτών και των κοινωνικών οργανώσεων από όλα τα ΜΜΕ. Η αποκατάσταση όσων θίγονται από τα ΜΜΕ, προστασία όσων βρίσκονται σε δίκη. Η δραστική καταπολέμηση του ρατσισμού και της ξενοφοβίας στα ΜΜΕ.
Θα προχωρήσουμε επίσης σε επαναχάραξη του χάρτη λειτουργίας των ΜΜΕ. Αδειοδότηση των ραδιοτηλεοπτικών σταθμών από μηδενική βάση με τήρηση όλων των νόμιμων προϋποθέσεων και αυστηρά κριτήρια. Εξυγίανση των προβληματικών επιχειρήσεων ΜΜΕ. Θα βάλουμε επιτέλους τέλος στη διαπλοκή.
Θα ενισχύσουμε τα πραγματικά δημόσια ραδιοτηλεοπτικά μέσα. Επαναλειτουργώντας την ΕΡΤ. Για όλους τους πολίτες και όλες τις πολιτικές απόψεις και πολιτιστικές προτιμήσεις. Ανεξάρτητα από την εκάστοτε κυβέρνηση και τα ιδιωτικά συμφέροντα, πραγματικά στην υπηρεσία εκείνων που πληρώνουν για τη δημόσια ραδοτηλεόραση, με αποφασιστικό ρόλο των εργαζομένων σε όλα τα ζητήματα που έχουν να κάνουν με τη λειτουργία και το πρόγραμμά τους.
Έχει ανοίξει συζήτηση σχετικά με το αν θα εκλέγεται ή όχι απευθείας από το λαό π ΠτΔ.Όπως κατανοήσατε οποιαδήποτε πρόταση που δίνει περισσότερη δύναμη και δυνατότητα επιλογής στο λαό είναι για μας συζητήσιμη. Εντούτοις η πρόταση αυτή, ξεκομμένη από τις αλλαγές και τις τομές που μόλις παρουσιάσαμε, χωρίς θεσμικά αντίβαρα, χωρίς την ενδυνάμωση του Κοινοβουλίου, καθώς και των αμεσοδημοκρατικών θεσμών παραγωγής πολιτικής, θα οδηγήσει στην ακόμα μεγαλύτερη συγκεντροποίηση της εκτελεστικής εξουσίας και στην αυτονόμησή της από διαδικασίες κοινωνικού, κοινοβουλευτικού ή νομοθετικού ελέγχου.
Απεναντίας η πρόταση αυτή θα είχε σαφές χαρακτήρα ενίσχυσης της λαϊκής ετυμηγορίας, μόνο στο βαθμό που θα είχε υλοποιηθεί μια ριζικά διαφορετική αρχιτεκτονική του πολιτικού συστήματος.
Με δυο λόγια μόνον αν υλοποιηθεί το σύνολο των προτεινόμενων αμεσοδημοκρατικών τομών και θεσμικών ισορροπιών που έχουμε περιγράψει με τις 11 προτάσεις.
Κάτω από αυτές τις προϋποθέσεις , μια ενδεχόμενη άμεση εκλογή του Προέδρου θα έπαιρνε το χαρακτήρα ενός θεσμού ενταγμένου σε μια «αμεσο-δημοκρατική» δομή παραγωγής αποφάσεων και υπ’ αυτήν την έννοια αποτελεί μια πρόταση, μια σκέψη που εντάσσεται στο προβληματισμό και στη στρατηγική μας για τις αναγκαίες αλλαγές στο πολιτικό σύστημα και τους θεσμούς του.
Κληρονομούμε ένα πολιτικό σύστημα διαφθοράς και διαπλοκής. Δεσμευόμαστε ότι θα το ανατρέψουμε.Και στη θέση του θα επανέλθει η δημοκρατία, η ισότητα, η αλληλεγγύη.Ένα πολιτικό σύστημα από τους πολίτες και υπέρ των πολιτών, όχι για λίγους και ισχυρούς, όχι για ξένα και ντόπια συμφέροντα.
Έντεκα προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ για την εναλλακτική διακυβέρνηση για να αποτελέσουν τον άξονα μιας ενδεχόμενης προοδευτικής συνταγματικής αναθεώρησης ανέπτυξε από τα Χανιά ο Αλέξης Τσίπρας σε αντιπαράθεση με την "μνημονιακή μεταπολίτευση", την οποία επιδιώκουν τα μνημονιακά κόμματα, τα οποία ζητούν αλλαγή του Συντάγματος για να φτιάξουν, όπως είπε χαρακτηριστικά, "το νέο αποικιακό σύνταγμα, το σύνταγμα των δανειστών".
"Συζητάνε για αλλαγή του Συντάγματος τα μνημονιακά κόμματα και γιατί στήνουν την μνημονιακή μεταπολίτευση. Γιατί το σημερινό Σύνταγμα που έκαναν κουρέλι δεν τους κάνει. Όχι για να προωθήσουν ώριμες προοδευτικές αλλαγές,αλλά για να φτιάξουν το νέο αποικιακό Σύνταγμα. Το σύνταγμα των δανειστών. Για να στερεώσουν και θεσμικά το έωλο κράτος της έκτακτης ανάγκης που μας έχουν εδώ και τρία χρόνια εγκαθιδρύσει", τόνισε ο πρόεδρος της Κ. Ο. του ΣΥΡΙΖΑ, εξηγώντας ότι "η βαρβαρότητα των μνημονίων πάει χέρι-χέρι με την καταστολή, την αυθαιρεσία, την υπονόμευση δημοκρατικών κατακτήσεων". Ενώ αναφερόμενος στην δικομματική κυβέρνηση την ονόμασε "συγκυβέρνηση της παράγκας, η συγκυβέρνηση του δικομματικού καρτέλ που μας έριξε στα βράχια, επιδιώκει και μια δημοκρατία της παράγκας, μια δημοκρατία των καρτέλ της οικονομικής εξουσίας".
Έτσι, ο Αλέξης Τσίπρας κάλεσε τον λαό να στηρίξει "μια μεγάλη προοδευτική αλλαγή στο τόπο" και δεσμεύτηκε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ είναι η δύναμη που "όχι μόνο θα σταματήσει τη καταστροφή, όχι μόνο για να ανορθώσει την οικονομία και τη παραγωγική βάση που καταρρέει, αλλά και για να προχωρήσει στην ανατροπή του φαύλου καθεστώτος που μας οδήγησε στη κρίση".
Ο πρόεδρος της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ ανέπτυξε το τρίπτυχο των αξιακών αρχών για την εναλλακτική διακυβέρνηση, που εντοπίζεται στην εμβάθυνση της δημοκρατίας, την εδραίωση της λαϊκής κυριαρχίας και στο οριστικό τέλος από την εξάρτηση από ξένα και εξωθεσμικά κέντρα.
Σε αυτό το σημείο ο Αλ. Τσίπρας συνόψισε τα 11 σημεία της εναλλακτικής διακυβέρνησης στα εξής:
1. Η εισαγωγή και συνταγματική καθιέρωση των θεσμών της λαϊκής νομοθετικής πρωτοβουλίας, της λαϊκής αρνησικυρίας και των δημοψηφισμάτων με πρωτοβουλία των πολιτών.
Οι πολίτες θα έχουν τη δυνατότητα με έναν ορισμένο αριθμό υπογραφών να καταθέτουν σχέδια νόμου στην κρίση της Βουλής, να αποπέμπουν νόμους, να επιβάλουν δημοψηφίσματα για κρίσιμα κοινωνικά ζητήματα.
2. Η αποφασιστική ενδυνάμωση του Κοινοβουλίου ως νομοθετικού και ελεγκτικού θεσμού της εκτελεστικής εξουσίας.
- Με τη δραστική μείωση της χρήσης διαδικασίας του κατ' επείγοντος.
- Με τη δυνατότητα υποβολής νομοσχεδίων και προτάσεων Νόμου από αριθμό βουλευτών, με δεσμευτική χρονική διαδικασία για τη συζήτησή τους.
- Με δικαίωμα πρότασης των βουλευτών για διεξαγωγή δημοψηφίσματος για ψηφισμένο νομοσχέδιο που ρυθμίζει σοβαρό κοινωνικό ζήτημα.
- Με διασφάλιση δυνατότητας σύστασης εξεταστικής επιτροπής από μικρότερο αριθμό βουλευτών.
- Με δυνατότητα πρόσβασης του βουλευτή σε κάθε κρατικό έγγραφο.
3. Η αποφασιστική ενδυνάμωση της διαφάνειας στη διοίκηση του κράτους και της δυνατότητα ελέγχου των αποφάσεων από όλους τους πολίτες χωρίς μεσολαβητές και μεσολαβήσεις.
Τέρμα η αδιαφάνεια, τέρμα οι αποφάσεις στο παρασκήνιο. Όλα στο φως. Όλα όσα αφορούν κρατικές αποφάσεις, έγγραφα ή πληροφορίες σχετικές με τη δημόσια διοίκηση σε γνώση των πολιτών
4. Η καθιέρωση της απλής αναλογικής ως πάγιο εκλογικό σύστημα διεξαγωγής όλων των εκλογικών αναμετρήσεων σε Βουλή, Ευρωβουλή και Αυτοδιοίκηση.
Με τη διαμόρφωση ισόρροπων πληθυσμιακά εκλογικών περιφερειών, με τη κατάργηση των μονοεδρικών-δυεδρικών, αλλά και των μεγάλων εκλογικών περιφερειών.
- Κατάργηση των βουλευτών Επικρατείας.
- Κατάργηση των εκλογικών ορίων. Αλλά και τη δυνατότητα στους εκλογείς να ανακαλέσουν τους αιρετούς τους αν προκύψει σοβαρός λόγος. Με δυο λόγια κάθε ψήφος ίδια ισχύς και κανένας έξω από τον έλεγχο του λαού. Κανένας χωρίς λογοδοσία των πεπραγμένων του στο λαό.
5. Η καθιέρωση ανώτατου ορίου συνολικής βουλευτικής θητείας, η υπέρβαση του οποίου θα συνεπάγεται αυτοδίκαια κώλυμα εκλογιμότητας.
Κατάργηση των βουλευτικών προνομίων στη σύνταξη και στην αποζημίωση για συμμετοχή σε επιτροπές, γιατί ο βουλευτής δε θα είναι επάγγελμα, δε θα είναι προνόμιο, αλλά λειτούργημα από το λαό για το λαό.
6. Οριστική κατάργηση του άθλιου νόμου περί ευθύνης υπουργών.
- Δραστικός περιορισμός χρήσης της βουλευτικής ασυλίας, μόνον σε περιπτώσεις πολιτικών διώξεων.
- Τα ποινικά αδικήματα υπουργών δεν θα έχουν πια χρόνο παραγραφής. Θα μπορούν να διερευνηθούν οποτεδήποτε προκύψουν αποδεικτικά στοιχεία.
Στην περίπτωση που η Δικαιοσύνη διερευνά ποινικές υποθέσεις στις οποίες εμπλέκονται Υπουργοί, δεν θα αποστέλλεται ο φάκελος στη Βουλή, ώστε αυτή να αποφασίσει την πορεία της υπόθεσης, αλλά θα συνεχίζει κανονικά το έργο της και θα απαγγέλλει κατηγορίες, εφόσον θεμελιώνει ανάλογη άποψη.
7. Ριζική αλλαγή του νόμου περί χρηματοδότησης των κομμάτων, με γνώμονα την απόλυτη διαφάνεια των οικονομικών τους και την διαφύλαξή τους ως θεσμών της κοινωνίας και όχι ως γραφειοκρατιών με ίδια συμφέροντα. Το κράτος δε θα χρηματοδοτεί τα κόμματα αλλά θα αποζημιώνει μέρος των αποδεδειγμένων δαπανών τους. Δεν θέλουμε κόμματα κρατικοδίαιτα. Θέλουμε κόμματα που να λειτουργούν με κανόνες δημοκρατίας και διαφάνειας.
Γι' αυτό και πρέπει να τελειώσει αυτό το πανηγύρι διασπάθισης δημόσιου χρήματος διάμεσο τραπεζικού δανεισμού με υποθήκευση των μελλοντικών κρατικών χρηματοδοτήσεων.
8. Η ριζική αλλαγή της αρχιτεκτονικής της δημόσιας διοίκησης.
Τρία επίπεδα: Κεντρικό Κράτος – Περιφέρειες – Δήμοι, με σαφώς προσδιορισμένες αρμοδιότητες και οικονομικά μέσα.
Κατάργηση του Καλλικράτη.
Καθιέρωση δυνατότητας τοπικών δημοψηφισμάτων και τη θεσμοθέτηση λαϊκών συνελεύσεων για κρίσιμα τοπικά ζητήματα με δεσμευτικό για τις αρχές χαρακτήρα.
Καθιέρωση της ανακλητότητας για όλους τους αιρετούς, κατόπιν αιτήματος του οικείου εκλογικού σώματος.
9. Η εμβάθυνση της διάκρισης μεταξύ δικαστικής και εκτελεστικής εξουσίας.
Ο Πρόεδρος και Αντιπρόεδρος του ΣτΕ, του Αρείου Πάγου και του Ελεγκτικού Συνεδρίου θα εκλέγονται από Ειδικό Εκλεκτορικό Σώμα, με συμμετοχή της Ολομέλειας του αντίστοιχου δικαστηρίου, των Προεδρείων των Δικηγορικών Συλλόγων και των Καθηγητών Δημοσίου και Ιδιωτικού Δικαίου των δημόσιων ΑΕΙ της χώρας.
10. Η ίδρυση της Αρχής Εγγύησης της δημόσιας Περιουσίας – Υπηρεσιών. Η συνταγματική απαγόρευση της ιδιωτικοποίησης του Νερού, του Ηλεκτρισμού και της ιδιωτικής εκμετάλλευσης των κοινόχρηστων, κοινόκτητων και κοινών αγαθών.
Τα άρθρα 16 και 24 του ισχύοντος Συντάγματος θωρακίζονται ακόμη περισσότερο απέναντι στις βλέψεις των ιδιωτικοποιήσεων.
Ορίζεται ότι οι κρατικές δαπάνες για υγεία, παιδεία, κατοικία εξαιρούνται από τον υπολογισμό των δημοσιονομικών ελλειμμάτων. Και το κράτος παρέχει δωρεάν υπηρεσίες παιδείας, υγείας και περίθαλψης σε όλους ανεξαιρέτως τους κατοίκους της χώρας.
11. Η δημιουργία ενός σύγχρονου και δημοκρατικού τοπίου για την επικοινωνία και τα ΜΜΕ στην Ελλάδα με την ΕΡΤ ανοικτή.
Με την προϋποθεση ότι θα εφαρμοστούν οι 11 προτάσεις, ο Αλέξης Τσίπρας άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο για άμεση εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας, η οποία θα μπορούσε να πάρει χαρακτήρα ενός θεσμού ενταγμένου σε μια «αμεσο-δημοκρατική» δομή παραγωγής αποφάσεων και υπ' αυτήν την έννοια αποτελεί μια πρόταση, μια σκέψη που εντάσσεται στο προβληματισμό και στη στρατηγική μας για τις αναγκαίες αλλαγές στο πολιτικό σύστημα και τους θεσμούς του.
* * *
Αποσπάσματα της ομιλίας του Προέδρου της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ, Αλέξη Τσίπρα, στην ανοιχτή συγκέντρωση για την παρουσίαση των θέσεών του για την εναλλακτική πρόταση διακυβέρνησης και τις προτάσεις του για το πολιτικό σύστημα, στα Χανιά
Είναι κοινή διαπίστωση ότι η βαρβαρότητα των μνημονίων πάει χέρι-χέρι με την καταστολή, την αυθαιρεσία, την υπονόμευση δημοκρατικών κατακτήσεων. Η βαναυσότητα της βίαιης καταστροφής εκατομμυρίων ανθρώπων δεν μπορεί να ανεχτεί ούτε ανθρώπινα δικαιώματα, ούτε θεσμούς προστασίας του πολίτη και των ελευθεριών του.
Η συγκυβέρνηση της παράγκας, η συγκυβέρνηση του δικομματικού καρτέλ που μας έριξε στα βράχια, επιδιώκει και μια δημοκρατία της παράγκας, μια δημοκρατία των καρτέλ της οικονομικής εξουσίας.
Ο στόχος τους μια Ελλάδα παραδομένη στα μεγάλα συμφέροντα, με φτηνούς εργαζόμενους και εκμηδενισμένα εργασιακά δικαιώματα, απαιτεί πολιτικό ολοκληρωτισμό.
Μια χώρα χωρίς εθνική ανεξαρτησία και κυριαρχία, που η κυβέρνησή της δεν θα είναι σε θέση ούτε τον ΦΠΑ στην εστίαση να μειώσει αν δε πάρει την άδεια των δανειστών. Που ο πρωθυπουργός της θα έχει λιγότερες αρμοδιότητες από αυτές του δημάρχου των πόλεων των ομόσπονδων κρατιδίων της Γερμανίας. Που δεν θα μπορεί ούτε εκλογές να προκηρύξει αν δεν το συμφωνήσει με τη γερμανίδα καγκελάριο.
Να, λοιπόν, γιατί συζητάνε για αλλαγή του Συντάγματος τα μνημονιακά κόμματα και γιατί στήνουν την μνημονιακή μεταπολίτευση. Γιατί το σημερινό Σύνταγμα που έκαναν κουρέλι δεν τους κάνει. Όχι για να προωθήσουν ώριμες προοδευτικές αλλαγές,αλλά για να φτιάξουν το νέο αποικιακό Σύνταγμα. Το σύνταγμα των δανειστών. Για να στερεώσουν και θεσμικά το έωλο κράτος της έκτακτης ανάγκης που μας έχουν εδώ και τρία χρόνια εγκαθιδρύσει.
Απέναντι σε αυτή τη Συνταγματική αντεπανάσταση εμείς όχι μόνο δεν θα κάτσουμε με σταυρωμένα τα χέρια, όχι μόνο δεν θα υπερασπιστούμε με αμυντικό τρόπο το υπάρχον, αλλά περνάμε στην αντεπίθεση.
Καλούμε το λαό να στηρίξει μια μεγάλη προοδευτική αλλαγή στο τόπο. Να στηρίξει τον ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ όχι μόνο για να σταματήσουμε τη καταστροφή, όχι μόνο για να ανορθώσουμε την οικονομία και τη παραγωγική βάση που καταρρέει, αλλά και για να προχωρήσουμε στην ανατροπή του φαύλου καθεστώτος που μας οδήγησε στη κρίση.
•Για να υπερασπιστούμε και να βαθύνουμε τη δημοκρατία.
•Για να εδραιώσουμε τη λαϊκή κυριαρχία, με τη συμμετοχή των πολιτών στη διαμόρφωση και υλοποίηση όλων των κρατικών επιλογών σε όλες τις βαθμίδες της διοίκησης.
•Για να βάλουμε τέλος στην εξάρτηση από ξένα και εξωθεσμικά κέντρα, επαναφέροντας την εξουσία εκεί από όπου πηγάζει: στο λαό.
Από αυτό το τρίπτυχο ξεκινάνε οι βασικές αρχές των αλλαγών στο πολιτικό σύστημα που φέρνουμε σήμερα σε διαβούλευση με τους πολίτες της χώρας.
Στην κατάσταση που βρίσκεται η χώρα, εθελοτυφλεί όποιος πιστεύει ότι μπορεί να διορθώσει και να συμμαζέψει την κατάσταση. Εδώ δεν χωράνε διορθώσεις, χρειάζονται τομές. Τομές με το σάπιο και διεφθαρμένο πολιτικό σύστημα του χθες.
Εδώ χρειάζονται γενναίες θεσμικές αλλαγές που με την έγκριση του λαού μας θα μας δώσει τη δυνατότητα όχι να διορθώσουμε, αλλά να ξαναχτίσουμε σε στέρεα θεμέλια τη νέα Ελλάδα. Την Ελλάδα της εθνικής και λαϊκής κυριαρχίας. Την Ελλάδα της αξιοκρατίας. Την Ελλάδα της βαθιάς και άμεσης δημοκρατίας.
Η μεγάλη εκλογική και πολιτική ανατροπή των εκλογών του 2012 ήρθε η ώρα να ολοκληρωθεί με μια μεγάλη και βαθιά αλλαγή των παγιωμένων δομών του πολιτικού συστήματος. Η ανατροπή δεν μπορεί να παραμείνει μόνο εκλογική. Χρειάζεται να επεκταθεί σε ολόκληρο το θεσμικό πολιτικό εποικοδόμημα, επιβάλλοντας σαρωτικές δημοκρατικές αλλαγές στην αρχιτεκτονική και στη λειτουργία του πολιτικού συστήματος.
Αλλαγές στο πολιτικό σύστημα σημαίνει γενναία και ριζοσπαστική θεσμική αλλαγή που θα προστατεύει τη δημόσια σφαίρα και τα δημόσια αγαθά. Θα υπερασπίζει και θα θωρακίζει τα ατομικά και κοινωνικά δικαιώματα.
Μια θεσμική αλλαγή, η οποία αγγίζει τα όρια μιας μεγάλης συνταγματικής αλλαγής και η οποία θα έχει στο επίκεντρό της την εμβάθυνση της πολιτικής και οικονομικής δημοκρατίας, την προστασία του δημοσίου χώρου και των δημοσίων αγαθών, την επέκταση των ατομικών και κοινωνικών δικαιωμάτων, την ενίσχυση των δημοκρατικών θεσμών βάσης.
Η συνταγματική αλλαγή θα είναι για μας όχι μια διαδικασία συνταγματολόγων, πολιτικών και ειδικών, αλλά μια διαδικασία που θα γίνει «από τα κάτω», με τη συμμετοχή, την επικύρωση και τη διαρκή επιβεβαίωση της βούλησης των πολιτών.
Οι κυβερνήσεις της τρόικας απαξίωσαν θεσμούς και αντικατέστησαν το Σύνταγμα με τα μνημόνια και τους εφαρμοστικούς τους νόμους. Εμείς με 11 δέσμες ριζοσπαστικών αλλαγών θέλουμε να φέρουμε πάλι στο προσκήνιο τους πολίτες και την πολιτική.
1. Η εισαγωγή και συνταγματική καθιέρωση των θεσμών της λαϊκής νομοθετικής πρωτοβουλίας, της λαϊκής αρνησικυρίας και των δημοψηφισμάτων με πρωτοβουλία των πολιτών.
Οι πολίτες θα έχουν τη δυνατότητα με έναν ορισμένο αριθμό υπογραφών να καταθέτουν σχέδια νόμου στην κρίση της Βουλής, να αποπέμπουν νόμους, να επιβάλουν δημοψηφίσματα για κρίσιμα κοινωνικά ζητήματα.
2. Η αποφασιστική ενδυνάμωση του Κοινοβουλίου ως νομοθετικού και ελεγκτικού θεσμού της εκτελεστικής εξουσίας.
Με τη δραστική μείωση της χρήσης διαδικασίας του κατ' επείγοντος.
Με τη δυνατότητα υποβολής νομοσχεδίων και προτάσεων Νόμου από αριθμό βουλευτών, με δεσμευτική χρονική διαδικασία για τη συζήτησή τους.
Με δικαίωμα πρότασης των βουλευτών για διεξαγωγή δημοψηφίσματος για ψηφισμένο νομοσχέδιο που ρυθμίζει σοβαρό κοινωνικό ζήτημα.
Με διασφάλιση δυνατότητας σύστασης εξεταστικής επιτροπής από μικρότερο αριθμό βουλευτών.
Με δυνατότητα πρόσβασης του βουλευτή σε κάθε κρατικό έγγραφο.
3. Η αποφασιστική ενδυνάμωση της διαφάνειας στη διοίκηση του κράτους και της δυνατότητα ελέγχου των αποφάσεων από όλους τους πολίτες χωρίς μεσολαβητές και μεσολαβήσεις.
Τέρμα η αδιαφάνεια, τέρμα οι αποφάσεις στο παρασκήνιο. Όλα στο φως. Όλα όσα αφορούν κρατικές αποφάσεις, έγγραφα ή πληροφορίες σχετικές με τη δημόσια διοίκηση σε γνώση των πολιτών
4. Η καθιέρωση της απλής αναλογικής ως πάγιο εκλογικό σύστημα διεξαγωγής όλων των εκλογικών αναμετρήσεων σε Βουλή, Ευρωβουλή και Αυτοδιοίκηση.
Με τη διαμόρφωση ισόρροπων πληθυσμιακά εκλογικών περιφερειών, με τη κατάργηση των μονοεδρικών-δυεδρικών, αλλά και των μεγάλων εκλογικών περιφερειών. Την κατάργηση των βουλευτών Επικρατείας. Την κατάργηση των εκλογικών ορίων. Αλλά και τη δυνατότητα στους εκλογείς να ανακαλέσουν τους αιρετούς τους αν προκύψει σοβαρός λόγος.
Με δυο λόγια κάθε ψήφος ίδια ισχύς και κανένας έξω από τον έλεγχο του λαού. Κανένας χωρίς λογοδοσία των πεπραγμένων του στο λαό.
5. Η καθιέρωση ανώτατου ορίου συνολικής βουλευτικής θητείας, η υπέρβαση του οποίου θα συνεπάγεται αυτοδίκαια κώλυμα εκλογιμότητας. Και η κατάργηση των βουλευτικών προνομίων στη σύνταξη και στην αποζημίωση για συμμετοχή σε επιτροπές.
Ο βουλευτής δε θα είναι επάγγελμα. Δε θα είναι προνόμιο, αλλά λειτούργημα. Από το λαό για το λαό.
6.Τέλος στον άθλιο νόμο περί ευθύνης υπουργών. Τέλος στην ανισότητα απέναντι στο νόμο ανάμεσα στο Βουλευτή και τον απλό πολίτη. Δραστικός περιορισμός χρήσης της βουλευτικής ασυλίας, μόνον σε περιπτώσεις πολιτικών διώξεων.
Τα ποινικά αδικήματα υπουργών δεν θα έχουν πια χρόνο παραγραφής.
Θα μπορούν να διερευνηθούν οποτεδήποτε προκύψουν αποδεικτικά στοιχεία.
Στην περίπτωση που η Δικαιοσύνη διερευνά ποινικές υποθέσεις στις οποίες εμπλέκονται Υπουργοί, δεν θα αποστέλλεται ο φάκελος στη Βουλή, ώστε αυτή να αποφασίσει την πορεία της υπόθεσης, αλλά θα συνεχίζει κανονικά το έργο της και θα απαγγέλλει κατηγορίες, εφόσον θεμελιώνει ανάλογη άποψη.
7. Η ριζική αλλαγή του νόμου περί χρηματοδότησης των κομμάτων, με γνώμονα την απόλυτη διαφάνεια των οικονομικών τους και την διαφύλαξή τους ως θεσμών της κοινωνίας και όχι ως γραφειοκρατιών με ίδια συμφέροντα.
Το κράτος δε θα χρηματοδοτεί τα κόμματα αλλά θα αποζημιώνει μέρος των αποδεδειγμένων δαπανών τους. Δεν θέλουμε κόμματα κρατικοδίαιτα. Θέλουμε κόμματα που να λειτουργούν με κανόνες δημοκρατίας και διαφάνειας.
Γι' αυτό και πρέπει να τελειώσει αυτό το πανηγύρι διασπάθισης δημόσιου χρήματος διάμεσο τραπεζικού δανεισμού με υποθήκευση των μελλοντικών κρατικών χρηματοδοτήσεων.
8. Η ριζική αλλαγή της αρχιτεκτονικής της δημόσιας διοίκησης. Τρία επίπεδα: Κεντρικό Κράτος – Περιφέρειες – Δήμοι, με σαφώς προσδιορισμένες αρμοδιότητες και οικονομικά μέσα.
Η νέα αρχιτεκτονική θα επιχειρήσει μια βαθιά ανακατανομή πόρων και αρμοδιοτήτων προς «τα κάτω».
Όσο περισσότερες εξουσίες, πόροι ή αρμοδιότητες κατευθύνονται προς τις Περιφέρειες και ιδιαίτερα τους Δήμους, τόσο το πολιτικό σύστημα θα γίνεται πιο δημοκρατικό, πιο συμμετοχικό και επιπλέον πιο αποτελεσματικό.
Με την κατάργηση του Καλλικράτη. Με την καθιέρωση δυνατότητας τοπικών δημοψηφισμάτων και τη θεσμοθέτηση λαϊκών συνελεύσεων για κρίσιμα τοπικά ζητήματα με δεσμευτικό για τις αρχές χαρακτήρα. Και με την καθιέρωση της ανακλητότητας για όλους τους αιρετούς, κατόπιν αιτήματος του οικείου εκλογικού σώματος.
9. Η εμβάθυνση της διάκρισης μεταξύ δικαστικής και εκτελεστικής εξουσίας.
Ο Πρόεδρος και Αντιπρόεδρος του ΣτΕ, του Αρείου Πάγου και του Ελεγκτικού Συνεδρίου θα εκλέγονται από Ειδικό Εκλεκτορικό Σώμα, με συμμετοχή της Ολομέλειας του αντίστοιχου δικαστηρίου, των Προεδρείων των Δικηγορικών Συλλόγων και των Καθηγητών Δημοσίου και Ιδιωτικού Δικαίου των δημόσιων ΑΕΙ της χώρας.
10. Η ίδρυση της Αρχής Εγγύησης της δημόσιας Περιουσίας – Υπηρεσιών. Η συνταγματική απαγόρευση της ιδιωτικοποίησης του Νερού, του Ηλεκτρισμού και της ιδιωτικής εκμετάλλευσης των κοινόχρηστων, κοινόκτητων και κοινών αγαθών.
Τα άρθρα 16 και 24 του ισχύοντος Συντάγματος θωρακίζονται ακόμη περισσότερο απέναντι στις βλέψεις των ιδιωτικοποιήσεων.
Ορίζεται ότι οι κρατικές δαπάνες για υγεία, παιδεία, κατοικία εξαιρούνται από τον υπολογισμό των δημοσιονομικών ελλειμμάτων. Και το κράτος παρέχει δωρεάν υπηρεσίες παιδείας, υγείας και περίθαλψης σε όλους ανεξαιρέτως τους κατοίκους της χώρας.
10. Η δημιουργία ενός σύγχρονου και δημοκρατικού τοπίου για την επικοινωνία και τα ΜΜΕ στην Ελλάδα.
Στόχοι μας:
Η ίση πρόσβαση όλων σε όλες τις διαθέσιμες πηγές πληροφόρησης. Η κατοχύρωση του δικαιώματος δίκαιης και ισότιμης μεταχείρισης των πολιτών και των κοινωνικών οργανώσεων από όλα τα ΜΜΕ. Η αποκατάσταση όσων θίγονται από τα ΜΜΕ, προστασία όσων βρίσκονται σε δίκη. Η δραστική καταπολέμηση του ρατσισμού και της ξενοφοβίας στα ΜΜΕ.
Θα προχωρήσουμε επίσης σε επαναχάραξη του χάρτη λειτουργίας των ΜΜΕ. Αδειοδότηση των ραδιοτηλεοπτικών σταθμών από μηδενική βάση με τήρηση όλων των νόμιμων προϋποθέσεων και αυστηρά κριτήρια. Εξυγίανση των προβληματικών επιχειρήσεων ΜΜΕ. Θα βάλουμε επιτέλους τέλος στη διαπλοκή.
Θα ενισχύσουμε τα πραγματικά δημόσια ραδιοτηλεοπτικά μέσα. Επαναλειτουργώντας την ΕΡΤ. Για όλους τους πολίτες και όλες τις πολιτικές απόψεις και πολιτιστικές προτιμήσεις. Ανεξάρτητα από την εκάστοτε κυβέρνηση και τα ιδιωτικά συμφέροντα, πραγματικά στην υπηρεσία εκείνων που πληρώνουν για τη δημόσια ραδοτηλεόραση, με αποφασιστικό ρόλο των εργαζομένων σε όλα τα ζητήματα που έχουν να κάνουν με τη λειτουργία και το πρόγραμμά τους.
Έχει ανοίξει συζήτηση σχετικά με το αν θα εκλέγεται ή όχι απευθείας από το λαό π ΠτΔ.Όπως κατανοήσατε οποιαδήποτε πρόταση που δίνει περισσότερη δύναμη και δυνατότητα επιλογής στο λαό είναι για μας συζητήσιμη. Εντούτοις η πρόταση αυτή, ξεκομμένη από τις αλλαγές και τις τομές που μόλις παρουσιάσαμε, χωρίς θεσμικά αντίβαρα, χωρίς την ενδυνάμωση του Κοινοβουλίου, καθώς και των αμεσοδημοκρατικών θεσμών παραγωγής πολιτικής, θα οδηγήσει στην ακόμα μεγαλύτερη συγκεντροποίηση της εκτελεστικής εξουσίας και στην αυτονόμησή της από διαδικασίες κοινωνικού, κοινοβουλευτικού ή νομοθετικού ελέγχου.
Απεναντίας η πρόταση αυτή θα είχε σαφές χαρακτήρα ενίσχυσης της λαϊκής ετυμηγορίας, μόνο στο βαθμό που θα είχε υλοποιηθεί μια ριζικά διαφορετική αρχιτεκτονική του πολιτικού συστήματος.
Με δυο λόγια μόνον αν υλοποιηθεί το σύνολο των προτεινόμενων αμεσοδημοκρατικών τομών και θεσμικών ισορροπιών που έχουμε περιγράψει με τις 11 προτάσεις.
Κάτω από αυτές τις προϋποθέσεις , μια ενδεχόμενη άμεση εκλογή του Προέδρου θα έπαιρνε το χαρακτήρα ενός θεσμού ενταγμένου σε μια «αμεσο-δημοκρατική» δομή παραγωγής αποφάσεων και υπ’ αυτήν την έννοια αποτελεί μια πρόταση, μια σκέψη που εντάσσεται στο προβληματισμό και στη στρατηγική μας για τις αναγκαίες αλλαγές στο πολιτικό σύστημα και τους θεσμούς του.
Κληρονομούμε ένα πολιτικό σύστημα διαφθοράς και διαπλοκής. Δεσμευόμαστε ότι θα το ανατρέψουμε.Και στη θέση του θα επανέλθει η δημοκρατία, η ισότητα, η αλληλεγγύη.Ένα πολιτικό σύστημα από τους πολίτες και υπέρ των πολιτών, όχι για λίγους και ισχυρούς, όχι για ξένα και ντόπια συμφέροντα.
Βίντεο από την ομιλία του Αλ. Τσίπρα στα Χανιά:
Δείτε το σχετικό ρεπορτάζ της ΕΡΤ στο δελτίο ειδήσεων:
____________
από το: http://left.gr/news/enteka-protaseis-toy-syriza-ekm-gia-tin-enallaktiki-diakyvernisi-paroysiase-o-alexis-tsipras#sthash.skpmKOLg.dpuf
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου